← Terug naar alle artikels

“Meer dan 100.000 euro per jaar om treinreizigers te tellen? Niet meer van deze tijd!”

De NMBS spendeert jaarlijks meer dan 100.000 euro aan het manueel tellen van treinreizigers. Dat blijkt uit cijfers die Open Vld-Kamerlid Christian Leysen opvroeg bij Minister van Mobiliteit François Bellot. “Niet meer van deze tijd. Dat moet anno 2020 toch op een digitale manier kunnen?”​, aldus Leysen

Elk jaar tellen de spoorwegen met de hand in elk station het aantal op- en afstappende reizigers. Om deze tellingen uit te voeren zet de NMBS tijdens 9 opeenvolgende dagen in oktober een legertje spoorwegbeambten in, sinds 2016 aangevuld met een reeks interims. Die laatsten kosten 100.000€/jaar. De prijs voor de inzet van eigen personeelsleden om met pen en papier reizigers te tellen kan de NMBS niet becijferen. Dat blijkt uit cijfers die Leysen opvroeg bij Minister van Mobiliteit Bellot.

Leysen: “Meten is weten. Het is belangrijk dat de NMBS een zicht krijgt op de reizigersstromen om de inzet van de treinen te optimaliseren en om de infrastructuur in stations reizigersvriendelijk te maken. Maar treinreizigers manueel tellen is niet meer van deze tijd. Anno 2020 moeten er meer digitale oplossingen zijn. Zo kunnen camera’s met intelligente software met een nauwkeurigheid van 98% tellingen organiseren. Ook metingen op basis van bluetooth of wifi-signalen zijn tegenwoordig veel gebruikt. Na een testperiode wordt in de Londense Underground bijvoorbeeld een reizigerstelsysteem op basis van wifi uitgerold over het hele net. De Nederlandse Spoorwegen gaan reizigers via wifi-tracking laten weten waar er op drukke treinen nog zitplaatsen zijn.”

Minister van Mobiliteit Bellot antwoordde ook wel dat er een experiment loopt in samenwerking met Proximus om in twee stations twee types materieel te tellen en de oorsprong-bestemming van de geobserveerde verplaatsingen te hertraceren.

Leysen: “Ons mobiliteitssysteem verandert ingrijpend in de volgende jaren, onder andere door diensten als Maas (Mobility as a Service). Optimale afstemming op deelsystemen maar ook op de bussen en trams van De Lijn kan pas gebeuren als men weet waar de reizigers naar toe willen. De NMBS mag deze digitale trein niet missen.”