← Terug naar alle artikels

Leysen en Schiltz pleiten voor S-Ring rond binnenstad en tot in haven

Bron: GVA

De S-ring zoals voorgesteld door Christian Leysen en Willem-Frederik Schiltz

Een lightrail over het bestaande spoorwegennet kan werknemers vlot naar de bedrijven in de haven brengen op zowel rechter- als linkeroever. “De infrastructuur ligt er, dus laten we die dan ook gebruiken”, zegt Christian Leysen (Open Vld).

Open Vld wil S-Ring om werknemers via trein naar havengebied te brengen tijdens Oosterweelwerken

“Het huidige aanbod is ontoereikend, dus zijn mensen op de auto aangewezen en staan ze vaak vast op de Ring.”

De zogenaamde S-Ring is een voorstel van Christian Leysen en Willem-Frederik Schiltz, respectievelijk Kamerlijsttrekker en derde op de Open Vld-lijst voor het Vlaams Parlement. Beiden zijn ervan overtuigd dat zo’n verbinding tussen de stad Antwerpen en de haven snel te realiseren is.

In de haven werken zo’n 60.849 mensen, maar met de indirecte tewerkstelling erbij loopt dat aantal snel op tot 143.000 mensen.

“Vandaag zijn die aangewezen op de auto om op hun werk te geraken”, zegt Leysen. “Het huidige aanbod aan openbaar vervoer is ontoereikend. Bij gebrek aan een snel alternatief staan ze vaak samen met al het andere verkeer vast op de Antwerpse Ring. En met de werken aan de Oosterweelverbinding in het verschiet zal dat er niet op verbeteren.”

Nieuwe stations

De S-Ring verbindt de Waaslandhaven via treinsporen met de haven op de rechteroever. Op het Ringspoor rond de binnenstad zijn er enkele haltes voorzien. Een aantal oude stations zoals Linkeroever, Antwerpen-Oost, Dam en Haven zouden daarvoor moeten worden heropend. Enkele nieuwe haltes op strategische locaties, zoals Melsele en Schijnpoort, moeten zorgen voor vlotte overstapmogelijkheden op de tram.

“Daarvoor moet geen meter nieuw spoor worden aangelegd”, zegt Schiltz. “Sommige stukken spoor moeten gewoon weer in gebruik worden genomen. Dit kan allemaal betrekkelijk snel worden uitgevoerd en de investering is beperkt. Als je mensen vraagt om zich anders te gaan verplaatsen, dan moet je ze ook echte alternatieven bieden.”

Open Vld roept de NMBS op om dit mogelijk te maken nog voor de werken aan Oosterweel echt beginnen. Als dat niet zou lukken, dan moet er naar een andere partner dan de NMBS worden gezocht om dit te realiseren.

Volgens spoorwegbeheerder Infrabel is het voorstel van Open Vld op de meeste stukken technisch mogelijk. “We moeten alles natuurlijk bekijken bij een concrete vraag van een operator, zoals NMBS”, zegt woordvoerder Leslie Buyle. “Naargelang het plan zullen er hier en daar aanpassingen nodig zijn. Ook de frequentie van deze lijn speelt een rol, want dit spoorwegennet is nu al een druk knooppunt voor treinverkeer.”

Overstapplaats

De NMBS laat echter weten geen plannen te hebben om nieuwe treinverbindingen in te richten. “We willen in eerste instantie de bestaande treinverbindingen in en rond Antwerpen versterken, waarbij het belangrijk is dat onze reizigers kunnen overstappen op tram of bus”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Voor de werknemers in de Waaslandhaven kan het bestaande station van Beveren bijvoorbeeld dienen als overstapplaats van de trein op bussen van De Lijn en havenbedrijven. En er wordt onderzocht hoe we de bestaande stations zoals Luchtbal en Noorderdokken kunnen gebruiken als overstapplaats voor pendelbussen naar de haven.”

Sacha Van Wiele ■